Sunday 13 October 2019

Cahaya Siang, kebaikan percuma yang boleh anda manfaatkan dalam rekabentuk rumah anda

Picture
sumber: Penulis
Pernahkah anda masuk ke rumah kawan atau saudara anda dan perasan ruang tamunya amat gelap sehinggalah suis lampu dibuka? Sebaik sahaja lampu dinyalakan, anda boleh melihat dengan baik, maka persoalan tadi terus selesai.
Bukanlah sesuatu yang ganjil bagi penghuni rumah di Malaysia membuka lampu di waktu siang. Terutamanya rumah teres tengah, yang hanya mempunyai tingkap di dinding hadapan dan belakang rumah. Lebih parah sekiranya  porch ditambah di hadapan rumah. Oleh kerana adanya kemudahan lampu elektrik, maka masalah ini jarang diberi perhatian oleh penghuni rumah. Ini lah sebabnya cahaya siang tidak dianggap sebagai faedah yang nyata.

Apakah kelebihan cahaya siang? Dalam artikel ini saya akan membincangkan kelebihan cahaya siang agar kita lebih menghargainya, dan mengambil langkah untuk mengambil manafaat darinya. terlebih dahulu mari kita fahami apa itu cahaya siang

Apa itu cahaya siang?

Apakah cahaya siang? Ia adalah cahaya yang datang dari matahari, ini termasuk cahaya matahari yang masuk secara terus, cahaya dari langit siang, cahaya yang dipantulkan dari luar rumah, dari dinding rumah sebelah, dari permukaan tanah dan jalan, cahaya dari langit itu sendiri, dan juga cahaya yang dipantulkan dari permukaan dalaman rumah itu sendiri. Ia boleh disimpulkan sebegini:

Cahaya siang = pancaran matahari + cahaya langit siang + pantulan dari objek di luar rumah + pantulan dari objek dan permukaan di dalam rumah

Walau bagaimanapun, kita harus berhati-hati dengan dengan pancaran matahari secara terus. Pancaran matahari secara terus adalah sangat terang dan sangat panas. Ukuran kekuatan cahayanya mencecah 100,000 lux. Sedangkan kita hanya memerlukan 300 lux untuk membaca. Pancaran terus matahari ini hendaklah dikawal tahap kemasukkan ke dalam rumah anda kerana ia membawa haba dan silau. Oleh itu apa yang sesuai untuk kita manfaatkan ialah cahaya langit dan cahaya dari pantulan permukaan objek luar dan dalam rumah.

Terdapat banyak kelebihan cahaya siang. dari segi Estetik, Ekonomi, fisiologi bahkan psikologi. Di sini mari kita lihat faedah2 tersebut.

Penjimatan tenaga elektrik

Sekiranya rumah kita cukup dilimpahi dengan cahaya, maka apa perlunya kita nyalakan lampu elektrik? Buat masa ini, penjimatan elektrik rumah di malaysia, sekiranya kita tidak memetik suis lampu, rata ratanya adalah sangat sedikit. Oleh itu tidak menjadi keutamaan bagi kita menggunakan cahaya siang untuk menjimatkan tenaga elektrik. Tambahan pula harga elektrik di negara ini adalah lebih murah berbanding negara2 lain, maka menjimatkan letrik dengan menutup suis lampu bukanlah sesuatu yang menarik bagi isirumah negara ini. Kita lebih berhati2 dengan penggunaan pendingin hawa kerana biasanya letrik yang digunakan lebih tinggi. Namun sekiranya sebuah bangunan pejabat yang besar, penggunaan elektrik untuk menyalakan lampu adalah amat besar, sehingga 20-40% dari jumlah penggunaan elektrik bangunan tersebut. Oleh itu, cahaya siang mampu mengurangkan kos operasi sesebuah bangunan hingga ribuan malahan ratusan ribu ringgit sebulan sekiranya cahaya siang digunakan dengan sebaiknya.

Namun penggunaan cahaya siang harus diteliti. Kita tidak mahu oleh kerana terlalu banyak cahaya siang yang masuk, haba yang tinggi turut masuk dan menyebabkan kos letrik oleh pendingin hawa pula naik. Oleh itu rekabentuk mestilah mengimbangkan di antara membawa cahaya masuk dan menahan haba dari masuk.

Faedah psikologi

Selain dari penjimatan ekonomi, cahaya siang mempunyai kesan positif ke atas psikologi manusia. Banyak kajian telah dijalankan di serata dunia yang menunjukkan kesan positif ini. Pada 1999, satu penyelidikan di jalankan di tiga daerah di Amerika Sarikat menunjukkan sekolah yang mempunyai pencahayaan siang yang baik menunjukkan pencapaian akademik lebih baik berbanding denan sekolah yang kurang pencahayaan siang. (baca sini) ). Ada juga kajian yang menunjukkan pekerja pejabat dapat mencapai prestasi fungsi mental lebih baik sehingga 25% apabila terdedah kepada cahaya siang dan tingkap yang mempunyai pemandangan luar. (lihat di sini)

Pengaruh ke atas kitaran fisiologi manusia

secara biologinya, manusia hidup dengan rutin yang mengikut pergerakan matahari. Diwaktu siang, manusia akan bingkas bangun untuk bekerja dan melakukan aktiviti lain. Apabila cahaya malap ketika senja dan malam, tubuh kita akan bersedia untuk berehat. Ini dipanggil Ritma Sirkadian (Circadian Rhythm). Cahaya siang memberitahu kita waktu yang tepat untuk bekerja dan berehat. namun dengan adanya cahaya lektrik, kita mula melanggar peraturan alam ini. Akibatnya terdapat kesan jangka panjang ke atas kesihatan kita. Dengan adanya cahaya langit diluar kita dapat mengatur jam biologi kita dengan lebih baik.

Menonjolkan keindahan senibina.

Arkitek yang hebat tahu menggunakan cahaya siang yang berubah-ubah itu untuk menonjolkan keindahan ruang di dalam dan diluar bangunan mereka. dengan adanya kesan bayang yang dikawal, ada corak tertentu yang jatuh ke dinding dan lantai yang menimbulkan keindahan bagi bangunan mereka.  Gambar di bawah menunjukkan contoh ruang dalam gereja kecil Notre dam Du Haut di Perancis yang direka oleh bapa arkitek moden Le Corbusier yang di bina pada tahun 1954.
Ia menunjukkan mood dan kesan yang berbeza bagi waktu yang berbeza hasil dari kedudukan matahari dan keadaan langit yang sentiasa berubah. Ianya juga di padankan dengan kerpeluan rohani pengunjung yang inginkan kesan psikologi khusus bagi tujuan kerohanian.

Dan banyak lagi...
sebenarnya banyak lagi kelebihan cahaya siang yang boleh didapati dari kajian saintifik di seluruh dunia. Di link ini di senaraikan 31 faedah cahaya siang untuk kita manfaatkan.

Setelah mengetahui kelebihan cahaya siang ini, saya akan kongsikan tentang cara2 dan strategi meningkatkan cahaya siang di dalam rekabentuk rumah anda.

Di link ini dikongsikan contoh strategi pencahyaan siang yang baik ... lihat videoPenuaian Cahaya siang

No comments:

Post a Comment